Tips om lekker te slapen

2059
Baby algmeen

Slaap, het lijkt zo vanzelfsprekend. Toch is dat voor veel baby’s niet het geval. Hoe goed of hoe slecht je baby ook slaapt, elk kind is gebaat bij de volgende basisprincipes.

Vaste bedtijd

Voer vanaf uiterlijk een maand of vier ’s avonds een vast tijdstip in waarop je baby naar bed gaat. Dat tijdstip moet ergens tussen 18.30 en 19.30 liggen, daarna is het te laat en raakt je kind oververmoeid. Baby’s, peuters en kleuters slapen niet uit. Hoe later ze op bed liggen, hoe meer slaap ze te kort komen. En raar, maar waar: een oververmoeid kind slaapt slecht!

Ken de vermoeidheidssignalen

Leer de signalen van jouw kind kennen. Elk kind is anders, dus elk kind reageert anders als hij vermoeid raakt. Wrijft hij in zijn ogen, gaat hij druk doen, trekt hij aan zijn oortje, krijgt hij rode konen, kijkt hij weg? Het kunnen allemaal signalen zijn dat je kind wil gaan slapen. Leer daarom de signalen van jouw kind kennen.

Donkere kamer

Maak de kamer ’s avonds donker, een baby leert hierdoor sneller het verschil tussen dag en nacht. Vooral slechte slapers zijn enorm geholpen met verduisterende gordijnen. Maar ook kinderen die, ondanks een goed ritme en makkelijk inslapen, snel wakker worden hebben veel baat bij een donkere kamer. Omdat het donker is blijven ze langer en dieper in slaap, zeker in de zomermaanden.

Bedritueel

Zorg voor een vast bedritueel. Hoe klein een baby ook is, op een gegeven moment herkent hij het ritueeltje en weet hij dat het tijd is om te gaan slapen. Een bedritueel moet bij de allerkleinste niet lang duren: badje, pyjamaatje aan, kusje en een liedje. Als het kind ouder wordt kun je het ritueel bijvoorbeeld uitbreiden met het lezen van een boekje en het gedag zeggen van de knuffels in de kamer.

Slapen is fijn!

Het helpt als kinderen naar bed gaan als prettig ervaren. Ben jezelf gespannen omdat je bang bent dat je kindje niet gaat slapen? Grote kans dat hij dat haarfijn aanvoelt en ook gespannen wordt (en dus niet kan slapen). Hoe moeilijk ook, probeer te ontspannen en zelf ook te genieten van die rustige momenten samen voor het slapen gaan.

Ook interessant om te lezen: leer je baby doorslapen.