Slaapsurvivalgids week 2 t/m 4

9091
Baby algmeen

Gebroken nachten, de eerste maanden horen ze erbij. Het maagje van je baby is nog klein, waardoor hij vaak moet drinken. Ook ’s nachts. Het is dus heel gewoon dat baby’s nu nog niet doorslapen.

Nee, doorslapen is er in deze periode nog niet bij. Wel kan je kindje nu nog nog heel makkelijk overal en op de gekste plekken in slaap dommelen. Geniet van die momenten! Want wat is er prachtiger dan het slapende gezichtje van je kleintje?

De slaapfeiten

  • Je baby gaat iets minder slapen. Is het met 2 weken nog zo’n 18 uur per dag, aan het einde van week 4 slapen de meeste baby’s gemiddeld nog 15 uur. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. De ene baby heeft meer slaap nodig dan de andere.
  • Voedingen vinden nog steeds om de 2 a 4 uur plaats, waardoor je zelf nauwelijks aan je rust toe komt. Ook ’s nachts houden baby’s dit ritme gewoon vol.
  • Sommige bofkonten hebben aan het einde van week 4 een baby die een periode van 5 uur aaneengesloten slaapt. Officieel spreken we dan al van doorslapen! Het is niet gezegd dat dit ook goed is. Heb je zo’n slaapkont, overleg dan met de huisarts of het Consultatiebureau. Of het al “kan” hangt allemaal af van hoe je baby groeit, zich gedraagt en zich ontwikkelt. Suf wakker worden is echter nooit een goed teken!
  • Je baby is per keer zo’n 45 a 60 minuten wakker. Dat is niet lang. Na een voeding, schone luier en knuffel is het alweer bijna bedtijd.
  • Op deze leeftijd is het moeilijk om vermoeidheidssignalen te herkennen. Hou dus een oog op de klok. Is je kindje na een uur nog wakker? Dan is hij echt toe aan een slaapje.
  • In de eerste maand ontwikkelen baby’s al één periode per dag waarin ze langer slapen. Veel kindjes doen dat, helaas voor jou, overdag. Hun biologische klokje is nog niet goed afgesteld en daardoor halen ze dag en nacht door elkaar. In de meeste gevallen lost dit vanzelf als een baby ouder is dan 6 weken, maar je kunt hem nu al op weg helpen.
  • De eerste maand is er nog geen sprake van een slaappatroon of ritme. Maak je daar nu ook nog geen zorgen over, dat komt vanzelf.

Hoe en waar moet je baby slapen

  • Leg je baby vanaf de 2e week op zijn rug, om zo de kans op wiegendood te verkleinen.
  • Maak het bedje kort op, met de voetjes tegen het voeteneinde aan. Zo kan je baby niet onder de dekentjes terecht komen.
  • “Klimt” je baby al omhoog in zijn wiegje, waardoor hij bloot komt te liggen? Gebruik dan een slaapzakje. Er zijn genoeg slaapzakjes voor pasgeboren baby’s te koop.
  • Vanaf de 2e week kun je beginnen met inbakeren. Het geeft baby’s een geborgen gevoel, het doet ze denken aan de baarmoeder. Vooral onrustige baby’s en moeilijke slapertjes hebben hier baat bij.
  • Laat je baby nog bij jou op de kamer slapen.

Je kunt in de 4e week al beginnen met een kort slaapritueeltje. Bijvoorbeeld: liedje, kusje en in bed. Door bij elk slaapje dezelfde volgorde van handelingen toe te passen, hetzelfde liedje te zingen, herkent je baby wat er gaat gebeuren. ’s Avonds kun je een badje en massage toevoegen aan het ritueel.

Speentje

Veel baby’s worden rustig van het zuigen op een speentje. Er is echt niks mis mee om een speentje te geven! Ben je bang voor een jarenlange spenenjunkie? Bouw dan tussen de 4e en 6e maand af. Na 6 maanden gaan baby’s zich hechten aan knuffeltjes en dus ook spenen!

Je baby zal makkelijk aan de borst of fles in slaap vallen, net als in jouw armen. Daar is helemaal niks mis mee, hij is nog zo klein! Wil je verkeerde slaapgewoontes voorkomen, let er dan op dat je kindje op verschillende manieren in slaap valt. Dan eens aan de borst, een keer in de kinderwagen etc.

Probeer je baby af en toe wakker, maar slaperig, in zijn bedje te leggen. Dit is de truc om een baby te leren doorslapen. Lukt het je kindje niet om in slaap te vallen? Gewoon weer een ander keertje proberen. Het belangrijkste nu is dat je baby goed slaapt.

Jij als ouder

Je kunt het misschien nog niet geloven, maar ook jouw baby zal eens slapen. Zolang dat niet het geval is, doe je er goed aan om elke rust te pakken die je pakken kunt. Laat de vaatwasser en de bergen was voor wat ze zijn. Hoe fitter jij bent, hoe beter je voor je kindje kunt zorgen.

Lees meer in de slaapsurvivalgids 2 en 3 maanden oud.