Slaaptips voor jonge ouders

Slapen, het lijkt zo vanzelfsprekend. Toch moeten de meeste baby’s 'leren' slapen: hun dag- en nachtritme is nog niet ontwikkeld en alleen in zo’n bedje is toch ook even wennen. Maar met een beetje kennis en kunde, help je je kindje aardig op weg.

  1. Slapen als een baby
    Pasgeboren baby’s slapen heel veel, maar het zijn allemaal korte slaapjes van maximaal 2 a 3 uur. Dat betekent dat ook jij voorlopig geen lange periodes achter elkaar kunt slapen. De eerste 8 a 10 weken zit er nog geen ritme in de slaapjes van je kindje, omdat de biologische klok nog niet werkt. Toch kun je nu al beginnen met een kort slaapritueeltje.

  2. Leg je baby moe, maar wakker, in bed
    Het is zo verleidelijk: je kindje slapend in bed leggen. Of je pasgeboren baby in slaap voeden of wiegen. Als je dat een tijdje doet is dat heus geen probleem. Maar je kunt er vanuit gaan dat je baby op een gegeven moment alleen zo in slaap wilt vallen. 

    Uiteindelijk help je je kindje het meest als hij leert om zélf in slaap te vallen. Dat doe je door hem wakker, maar slaperig in zijn bedje te leggen. Hoe dat werkt, lees je hier.

  3. Gordijnen ’s ochtends open
    Om je pasgeboren baby het verschil tussen dag en nacht te leren, helpt het om ’s ochtends bij het opstaan de gordijnen open te doen. Ook helpt het om rond 10 a 11 uur ’s ochtends lekker buiten te gaan wandelen. Hoe meer hij ’s ochtends in het daglicht doorbrengt, hoe eerder hij het verschil tussen dag en nacht door heeft.

  4. Baby’s huilen
    Baby’s huilen, daar ontkom je niet aan. Het is hun enige manier om jou iets duidelijk te maken en dus kun je er vanuit gaan dat ook jouw baby regelmatig van zich laat horen. Rond 6 weken huilen gezonde baby’s gemiddeld zo’n 2 a 3 uur per dag! Gelukkig wordt het daarna snel minder. 

    Veel deskundigen vinden dat je met name de eerste 12 weken zo veel mogelijk voor je baby klaar moet staan. Voed hem op verzoek, reageer op zijn huiltjes. Na 12 weken zul je zelf ook een beter idee hebben waarom hij huilt.

  5. Elk kind zijn eigen ritme
    Elk kind is anders en dus heeft ook elk kind zijn eigen slaapritme. De ene is een slaapkop, de ander erg wakker. Kijk dus naar je baby en ontdek hoeveel slaap hij zelf nodig heeft en focus je niet te veel op 'richtlijnen' en wat boeken zeggen.

  6. Rust en regelmaat, maar niet te streng
    Rust en regelmaat, het zijn de toverwoorden voor jonge ouders in Nederland. Bij een eerste kind zal het je ook aardig lukken om de rust en regelmaat er in te houden. Maar bij een tweede (of derde, vierde, vijfde) zal dat een stuk moeilijker gaan. .

    Wees daarom niet te streng en wees trots op jezelf als het voor 50 procent gelukt is. Verloopt een dag erg onrustig? Geen zorgen, probeer het morgen wat kalmer aan te doen. De meeste baby’s komen na 12 weken vanzelf in een ritme, wat het plannen van de dag een stuk makkelijker maakt.

  7. Leer de signalen kennen
    Probeer te ontdekken welke signalen je baby afgeeft als hij moe is . Ligt je baby te laat op bed, dan is de kans groot dat je baby dan een heel kort slaapje doet. Eentje waardoor hij de vermoeidheid niet meer voelt, maar te kort heeft geslapen om echt uit te rusten.

  8. Ook goede slapers slapen weleens slecht
    Kinderen en gebroken nachten horen bij elkaar. Hoe fantastisch je kind ook slaapt, je kunt er vanuit gaan dat je de komende jaren regelmatig ’s nachts je bed uit zal moeten. Tandjes die door komen, scheidingsangst, nachtmerries, een sprongetje, verkouden: er zijn genoeg oorzaken waarom ook goede slapers ’s nachts gaan spoken.
Ook interessant om te lezen: Onze slaapsurvivalgidsen! Voor elke leeftijd is er wel een.
En: De beste boeken over baby's en slapen
En: de beste producten van dit moment om baby's lekker te laten slapen

 

Volg ons op...


By PLAVEB
  • Facebook: slaapbabyslaap
  • Twitter: slaapbabyslaap

Advertenties


Ads door Google
Ads door Google
© kreativatie 2011